El país del vent Imprimir a/e

" (...) La tramuntana és una alliberació, un ambient propici a la impetuositat i a la vehemència. El garbí és malaltís; la tramuntana és fresca i sana. El garbí esborra les estrelles; la tramuntana crea cels rutilants d’una prodigiosa bellesa. "

El meu país. OC VII, 229-258

Durada aprox.: una hora i mitja
Núm. alumnes: Mínim 20 i màxim 25 alumnes per grup
Preu:  4,00 € per alumne
Nivells
: 4t, 5è i 6è de Primària 1r cicle d’ESO
Més informació, adaptacions i reserves: - 972 30 55 77

Com es pot explicar amb paraules una cosa que no es veu a cop d'ull? Josep Pla, observador agut, sabia com fer-ho i nosaltres n'aprendrem fixant-nos en els detalls del nostre entorn. Ens aproparem al món de la creació literària i de la descripció de la mà de l'escriptor. Ajudarem els alumnes a entendre els factors climàtics com a definidors de la geografia, del caràcter de les persones i de les seves activitats. Els conceptes que treballarem són els noms dels vents, la predicció meteorològica i les dites populars. Tot plegat per incorporar la literatura com una eina més per entendre i explicar més detalladament el món que ens envolta.

METODOLOGIA DE TREBALL

1. Introducció a la figura de Josep Pla: breu recorregut per la vida i obra de l’escriptor mitjançant la visita a l’Exposició Permanent "Josep Pla (1897-1981)" de la Fundació.

2. Lectura d’un fragment de l’obra de Pla en el qual descriu els vents de l’Empordà.

3. Descripció de fenòmens meteorològics i les sensacions que provoquen.

4. Creació improvisada d’un ambient de tempesta.

5. Els vents de l’Empordà. Mitjançant un mapa de Catalunya on es troba destacada la comarca de l’Empordà, entendre d’on vénen els vents .

6. Els vents i les dites catalanes. Fem un exercici de mots encreuats.

7. Confecció d'una Rosa dels Vents.

8. Aprenem a fer d'homes i dones del temps.

9. Reflexió final.