Pintant amb els adjectius Imprimir a/e

"La ciutat és petita, provincial i crepuscular. Les ribes de l’Arno, generalment desertes, són d’una pedra picada duríssima i formidable. El riu té una modèstia fonamental i sembla tenir una finalitat merament decorativa. A l’hivern baixa groc i tèrbol; a l’estiu és tan prim i clar que deixa veure una sorra neta i rosada; de vegades flota, sobre l’aigua, un fiaschetto de Chianti que bamboleja seguint riu avall. Ara, quan el riu passa per sota el Ponte Vecchio, es torna important. El pont és una peça única. Vull dir una peça de museu. "

Les escales de llevant. OC XIII, 89

La Florència de Josep Pla Durada aprox.: una hora i mitja
Núm. alumnes: Mínim 20 i màxim 25 alumnes per grup
Preu:  4,00 € per alumne
Nivells: 1r i 2n cicle d’ESO
Més informació, adaptacions i reserves: - 972 30 55 77

La lectura en veu alta és una activitat que, com els esports, requereix esforç i disciplina i quan es fa bé, el resultat dóna grans satisfaccions, tant a qui llegeix com a qui escolta. Amb aquest taller volem fer arribar aquests valors als alumnes, a més de fer-los valorar Josep Pla com un dels millors descriptors en llengua catalana. Subratllarem les possibilitats de l'ús del llenguatge com a instrument de creació i destacarem la necessitat de la comprensió lectora a l'hora de llegir en veu alta. Treballarem sobre els conceptes de: tempo de les frases, fonètica, Josep Pla i la descripció del paisatge i dels personatges i l'ús dels adjectius.

METODOLOGIA DE TREBALL

1. Introducció a la figura de Josep Pla: breu recorregut per la vida i obra de l’escriptor a l’Exposició Permanent "Josep Pla (1897-1981)" de la Fundació.

2. Lectura en veu alta d’un fragment de l’obra de Pla en el qual descriu el paisatge urbà de Florència, extret del seu llibre Cartes d’Itàlia (1955). Exercicis sobre l'adjectivació. Relacions literàries i plàstiques en els adjectius.

3. Lectura comprensiva del text, assaig i pautes per a la lectura en veu alta.

4. Lectura en veu alta d’un fragment de l’obra de Pla en el qual descriu un personatge.

5. Lectura comprensiva del text, assaig i pautes per a la lectura en veu alta.

6. Reflexió final sobre les tècniques de descripció de paisatges i personatges.